سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ذکری
 

حضرت فاطمه (س) از همسرشان نه به عنوان همسر، بلکه به عنوان ولی امر مسلمین حمایت کردند تا آن جا که مجروح شدند و فرزند خویش را از دست دادند.

ایشان در مسجد حضور یافتند و مردم را تهدید کردند که اگر به علی (ع) جسارتی شود یا آسیبی رسد، آن ها را نفرین خواهند کرد.

همچنین ایشان در محل عبور و مرور مسافران و تازه واردان مکانی را برای حضور و گریه های سیاسی خود اختصاص داده بودند که به بیت الاحزان مشهور شده بود.

حمایت حضرت زهرا (س) حتی پس از رحلتشان هم ادامه یافت. ایشان با وصیت نامه سیاسی خود مبنی بر تجهیز و تدفین شبانه و مخفی کردن قبر خویش، یک برنامه ریزی تاریخی و ماندگار برای اعلام مخالفت خود از وضع موجود و حمایت خود از رهبرشان نمودند.

از کتاب تدبر در سیره اهل بیت (ع) استاد الهی زاده

گرد آوری:طاهره زوارکی


[ سه شنبه 93/2/30 ] [ 11:5 صبح ] [ ذکرِی ] [ نظرات () ]

آیت الله بهجت فرمودند: وقتی وارد نماز می شوید، هنگام خواندن حمد و سوره به معنای آن توجه کنید تا ارتباط حفظ شود.

 


[ سه شنبه 93/2/30 ] [ 10:49 صبح ] [ ذکرِی ] [ نظرات () ]

یک نکته از قرآن:(3)

توجه به یک نعمت کاملا مخفی:

در آیه 6 سوره مبارکه مائده، خدایتعالی پس از بیان حکم وضو و تیمم، می فرماید خداوند با واجب کردن این احکام نمی خواهد بر شما سخت بگیرد، بلکه می خواهد شما را پاک گردانده و نعمتش را بر شما تمام کند.

آن چه که به آن توجه نداریم این است که وجود تکالیف الهی، نعمتی از جانب خداوند متعال است. چراکه هرکدام از تکالیف، شاید در ظاهر سخت به نظر برسند، ولی فواید زیادی را برای ما دربردارند که بعضا از آن غافلیم. مثل وضو و غسل که باعث رسیدن به طهارت ظاهری و باطنی می شود.

یعنی خداوند چون بنده هایش را دوست دارد و می خواهد که آن ها به کمال برسند، تکالیف شرعیه را وضع فرموده است.

 

بنابراین باید از صمیم قلب بگوییم ای خدای مهربان! بسیار دوستت داریم و تو را شکر می کنیم.


[ یکشنبه 93/2/7 ] [ 1:34 عصر ] [ ذکرِی ] [ نظرات () ]

عشق ورزی به خدا:

تا به حال به سایه ( این پدیده ای که همیشه همراه ماست ولی ما از نعمت بودن آن و فوایدی که برای ما دارد غافلیم) فکر کرده اید؟

فواید سایه ها:

1- همان گونه که نور آفتاب مایه­ی زندگی و رشد موجودات است، سایه ها نیز برای تعدیل تابش اشعه­ی نور، نقش حیاتی دارند، تابش یکنواخت آفتاب آن هم در یک مدت طولانی، همه چیز را پژمرده می کند و می سوزاند، ولی نوازش متناوب سایه ها آن را درحد متعادل و مؤثری نگاه می دارد.

2- برای آن ها که بیابانگردند و یا گرفتار بیابان می شوند، نقش مؤثر سایه ها در نجات انسان ها فوق العاده محسوس است، آن هم سایه ای که متحرک است و در یک جا متمرکز نمی شود، هماهنگ با خواسته ها و نیاز انسان.

3- موضوع مهم دیگر این که بر خلاف تصور عمومی تنها نور سبب رؤیت اشیا نیست، بلکه همواره باید نور با سایه ها توام گردد تا مشاهده اشیا تحقق پذیرد، به تعبیر دیگر اگر در اطراف موجودی نور یکسان بتابد به طوری که هیچ گونه سایه ای نداشته باشد، هرگز چنین شیئی که غرق درنور است مشاهده نخواهد شد. یعنی همانطور که در تاریکی مطلق چیزی قابل مشاهده نیست، در نور مطلق نیز چیزی قابل رؤیت نمی باشد و دیدن اشیا از آمیختن نور و ظلمت امکان پذیر می شود. به این ترتیب، سایه ها نقش بسیار مؤثری در مشاهده و شناخت اشیا از یکدیگر دارند.

4- علاوه براین که سایه از سوزش آفتاب جلوگیری می کند، رطوبت متصاعد از برگ ها که توام با اکسیژن نشاط بخش است نیز لطافت و طراوت خاصی به سایه می دهد.

 

بنابراین جا دارد که از صمیم قلب به خدای مهربانمان که اینقدر زیبا امور زندگی ما را تدبیر کرده و انواع نعمت ها را در پیرامون ما قرارداده، بگوییم خدایا دوستت داریم و فقط تورا می پرستیم.


[ یکشنبه 93/2/7 ] [ 1:34 عصر ] [ ذکرِی ] [ نظرات () ]

نکته ای از قرآن:

عوامل حق ناپذیری انسان ها:

واستکبر هو و جنوده فی الارض بغیر الحق و ظنوا انهم الینا لایرجعون  قصص/39

در این آیه پس از بیان این که فرعون دعوت حضرت موسی (ع) را نمی پذیرد، به عوامل این عدم پذیرش اشاره فرموده و دو عامل را ذکر می فرماید.

نخست آن که فرعون روحیه­ی استکباری داشت و خود را خدا می خواند و نمی توانست کس دیگری را برتر از خود بداند و از او اطاعت نماید.

دوم آن که فرعون اعتقاد به معاد نداشت و زندگی را فقط خلاصه در دنیا می دانست. نگاه او از محدوده­ی زندگی دنیوی­اش فراتر نمی رفت.

افرادی که حتی با شنیدن دلایل منطقی و عقلانی، باز هم نمی توانند حق را بپذیرند، یا در دل تکبر دارند و خود را بالاتر از دیگران می دانند و یا اعتقادشان به معاد از قوت لازم برخوردار نیست.

 

این دو عامل باعث می شود که انسان نتواند حق را بپذیرد و در نتیجه از سعادت محروم خواهد شد.


[ یکشنبه 93/2/7 ] [ 1:33 عصر ] [ ذکرِی ] [ نظرات () ]

یک نکته از قرآن:

1- در آیه 9 سوره قصص می خوانیم که پس از این که فرعونیان صندوق حامل حضرت موسی(ع) را از آب گرفتند و با دیدن نوزاد پسر در آن، تصمیم به قتل وی گرفتند، آسیه به فرعون گفت: "قرت عین لی و لک لا تقتلوه عسی ان ینفعنا او نتخذه ولداً" و با این کلام او را از کشتن موسی منصرف نمود.

نکته ای که در آیه وجود دارد این است که آسیه اگر فقط می گفت لا تقتلوه (او را نکشید) فرعون قبول نمی کرد، اما آسیه با ظرافت و هنرمندی این کلام را گفت تا تاثیرگذار باشد. او ابتدا از کلامی عاطفی استفاده کرد و گفت این نوزاد میتواند نور چشم من و تو باشد، سپس گفت او را نکشید و بعد بلافاصله فایده این کار را ذکر کرد و گفت او می تواند برای ما مفید و یا حتی فرزند ما باشد.

بنابراین برای نهی از منکر و تاثیرگذاری کلام می توان قبل و بعد از بیان کلام اصلی، از سخنان عاطفی و بیان فواید آن عمل استفاده نمود.

یک حدیث:

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

فرزندان خود را ببوسید که در برابر هر بوسه ای درجه ای در بهشت خواهید داشت و فاصله میان دو درجه پانصد سال است.

خاطره ای از امام خمینی (نماز را سبک نشمارید):

به نماز اول وقت خیلی اهمیت می دادند. روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل می کردند که "اگر کسی نماز را سبک بشمرد از شفاعتشان محروم می شود." یک بار به ایشان گفتم: "سبک شمردن نماز شاید به این معنی است که فرد یک وقت نماز بخواند و یک وقت دیگر نخواند." گفتند: "نه، این که خلاف شرع است. منظور امام صادق (علیه السلام) این بوده که وقتی ظهر می شود و فرد اول وقت نماز نمی خواند، در واقع به چیز دیگری رجحان داده است."

با مثالی که زدند مسئله برایم روشن شد: "وقتی می خواهیم از دری بیرون برویم، سعی می کنیم به بزرگترها تعارف کنیم و اگر به بزرگتر اهمیت ندهیم در واقع به کوچکتر اهمیت می دهیم. سبک شمردن نماز هم همین طور است."

نقل از مرحوم حاج احمد خمینی

مهم ترین و معروفترین کنیه ها ی حضرت زهرا سلام الله علیها:

ام ابیها – ام الحسن – ام الحسین – ام المحسن – ام الائمه – ام السبطین –

القاب و عناوین حضرت:

فاطمه – بتول – راضیه – مرضیه – صفیه – عذرا – عابده – مبارکه – محدثه – زهرا – طاهره – مریم کبری – زکیه – صدیقه – سیده نساء العالمین

از کتاب صدیقه طاهره بانوی اسلام

 

مؤلف : عقیقی بخشایشی


[ یکشنبه 93/2/7 ] [ 1:33 عصر ] [ ذکرِی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 124425