سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ذکری
 

یک نکته از قرآن:

1- در آیه 9 سوره قصص می خوانیم که پس از این که فرعونیان صندوق حامل حضرت موسی(ع) را از آب گرفتند و با دیدن نوزاد پسر در آن، تصمیم به قتل وی گرفتند، آسیه به فرعون گفت: "قرت عین لی و لک لا تقتلوه عسی ان ینفعنا او نتخذه ولداً" و با این کلام او را از کشتن موسی منصرف نمود.

نکته ای که در آیه وجود دارد این است که آسیه اگر فقط می گفت لا تقتلوه (او را نکشید) فرعون قبول نمی کرد، اما آسیه با ظرافت و هنرمندی این کلام را گفت تا تاثیرگذار باشد. او ابتدا از کلامی عاطفی استفاده کرد و گفت این نوزاد میتواند نور چشم من و تو باشد، سپس گفت او را نکشید و بعد بلافاصله فایده این کار را ذکر کرد و گفت او می تواند برای ما مفید و یا حتی فرزند ما باشد.

بنابراین برای نهی از منکر و تاثیرگذاری کلام می توان قبل و بعد از بیان کلام اصلی، از سخنان عاطفی و بیان فواید آن عمل استفاده نمود.

یک حدیث:

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

فرزندان خود را ببوسید که در برابر هر بوسه ای درجه ای در بهشت خواهید داشت و فاصله میان دو درجه پانصد سال است.

خاطره ای از امام خمینی (نماز را سبک نشمارید):

به نماز اول وقت خیلی اهمیت می دادند. روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل می کردند که "اگر کسی نماز را سبک بشمرد از شفاعتشان محروم می شود." یک بار به ایشان گفتم: "سبک شمردن نماز شاید به این معنی است که فرد یک وقت نماز بخواند و یک وقت دیگر نخواند." گفتند: "نه، این که خلاف شرع است. منظور امام صادق (علیه السلام) این بوده که وقتی ظهر می شود و فرد اول وقت نماز نمی خواند، در واقع به چیز دیگری رجحان داده است."

با مثالی که زدند مسئله برایم روشن شد: "وقتی می خواهیم از دری بیرون برویم، سعی می کنیم به بزرگترها تعارف کنیم و اگر به بزرگتر اهمیت ندهیم در واقع به کوچکتر اهمیت می دهیم. سبک شمردن نماز هم همین طور است."

نقل از مرحوم حاج احمد خمینی

مهم ترین و معروفترین کنیه ها ی حضرت زهرا سلام الله علیها:

ام ابیها – ام الحسن – ام الحسین – ام المحسن – ام الائمه – ام السبطین –

القاب و عناوین حضرت:

فاطمه – بتول – راضیه – مرضیه – صفیه – عذرا – عابده – مبارکه – محدثه – زهرا – طاهره – مریم کبری – زکیه – صدیقه – سیده نساء العالمین

از کتاب صدیقه طاهره بانوی اسلام

 

مؤلف : عقیقی بخشایشی


[ یکشنبه 93/2/7 ] [ 1:33 عصر ] [ ذکرِی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 124363